Je verdiept je in vijf kernmodules in de thema’s:
In deze leerlijn leer je om vanuit jouw persoonlijk leiderschap en persoonlijke missie-visie en waarden sturing te geven aan het ontwikkelen van jouw team en van een gezamenlijk gedragen pedagogische missie-visie van jouw school, evenals het van daaruit realiseren van gezamenlijke ambities en doelen.
Deze leerlijn vormt de integrale verbinding tussen alle modules van het kerncurriculum en wordt in twee blokken aangeboden. Je rondt deze leerlijn en daarmee jouw persoonlijke leiderschapstraject af na twee jaar in een eindgesprek over jouw portfolio.
Docent: Drs. Taco D. Visser
In deze internationaal georiënteerde leerlijn leer je leiding te geven aan een ‘learning-focussed school’, waarbij ‘learning-focussed’ inhoudt het bevorderen van het leren en de vorming van de leerlingen op academisch, persoonlijk en internationaal gebied. Je geeft leiding aan een proces waarin alle medewerkers, activiteiten en systemen optimaal gericht zijn op en verankerd zijn in het realiseren van die doelstelling.
Docent: Marco Damhuis en Helen O’Donoghue
Deze leerlijn gaat over de bedrijfskundige processen die in een schoolorganisatie van belang zijn, zoals bekostiging, financieel management, beleidsontwikkeling en kwaliteitsbeleid. De aandacht ligt vooral op de manier waarop de leidinggevende deze processen kan inzetten ten dienste van de doelstellingen van de school.
Docent: Fred Timmermans MME
In deze leerlijn staat het belang centraal van strategisch talentmanagement, de vertaling daarvan naar schoolorganisaties en de rol hierin van de schoolleider. Daarnaast wordt aandacht besteed aan kijken naar veranderen en hoe je als schoolleider een bijdrage kunt leveren aan effectief verandermanagement.
Docent: Ir. Simon Noorman
In deze leerlijn draait het om doelgericht leidinggeven aan pedagogische innovatieprocessen binnen een schoolorganisatie. Daarbij ligt de focus op digitale innovaties, zoals AI, maar de kennis en vaardigheden die worden opgedaan, zijn veel breder binnen de school toepasbaar.
Docent: Jiri Oen MSc en Dr. Fedor F. de Beer
In de overgang tussen de modules worden neem je deel aan managementvaardig-hedentrainingen zoals o.a. ‘Effectief presenteren’, ‘Effectief vergaderen’ en ‘Effectief sollicitatiegesprekken voeren’.
Naast je persoonlijke leiderschapstraject is een andere rode draad in het kerncurriculum de onderzoeksleerlijn waarin je wetenschappelijke onderzoeks-resultaten toepast en zelf onderdelen van praktijkgericht onderzoek uitvoert. Dit komt in alle modules terug en er wordt onder andere aandacht besteed aan een open en nieuwsgierige houding, analysevaardigheden, het zoeken en lezen van wetenschappelijke bronnen en het onderbouwen van keuzes en adviezen.